روزنامه آرمان - شماره 2246 شنبه ۵ مرداد سال 1392
سیدمنصور موسوی*/ به عنوان موافق طرح
«وجود هر نظمی بهتر از نبود
آن است»؛ در زمینه نظام رتبهبندی حرفهای معلمان نیز به نظر میرسد قریب به اتفاق
معلمان و کارشناسان آموزشی با اصل تهیه و اجرای این طرح مخالفتی نداشته باشند.
درواقع اختلافنظرها بیشتر در نحوه اجرای طرح و ابزارهایی است که جهت ارزشیابی
عملکرد معلمان مورد استفاده قرار خواهند گرفت. باید اشاره کرد که نظام رتبهبندی
حرفهای معلمان و نظام ارزشیابی کارکنان در واقع دو روی یک سکه هستند با این تفاوت
که نظام رتبهبندی حرفهای شامل مولفههای دیگری منجمله جذب و بهکارگماری
کارکنان، پرداخت دستمزد و مسیر پیشرفت شغلی نیز خواهدبود. تا اینجای بحث گمان نمی
کنم اختلافنظری وجود داشته باشد. عمده نقدها و اختلافنظرها در رابطه با شاخصهای
4گانهای است که برای ارزیابی در نظر گرفته شده است. از میان آنها سه مورد
(1-آموزشی 2-پژوهشی 3-اجرایی) با تحصیلات، دانش، مهارت، تجارب، تخصص و در کل
شایستگیهای معلمان در ارتباط است. البته جزئیات این موارد قابل بحث است و نیاز به
تحلیل بیشتری دارند اما درمجموع چنانکه از کلیات طرح برمیآید نیمنگاهی به
شایستهسالاری در نظام آموزشی و برقراری عدالت در نظام پرداختها دارد. تاکید بر
مواردی چون تحصیلات مرتبط افراد با حیطه فعالیتی شان، نقش معلمان متخصص و گروههای
آموزشی در اجرای این طرح، تفکیک ارزشیابی تخصصی از ارزشیابی عملکرد و بها دادن به
توانمندیهای تخصصی در ارتقای رتبه معلمان، نشان از رویکرد نسبتاً علمی و تخصص
محور در تهیه و تدوین این طرح دارد. بهنظرم این طرح با انتقادات جزئی که بر بخشهایی
از آن (از جمله چیدمان رتبهها و شرایط احراز آنها) وارد است، میتواند و باید
نقشه راهی برای مدیریت منابع انسانی در نظام آموزشی قلمداد شود. متاسفانه بحث
مدیریت منابع انسانی در نظام آموزشی تا کنون مورد کمتوجهی بوده و نظام آموزشی در
این بخش صدماتی را متحمل شده است. حافظه سازمانی، مدیریت دانش و یادگیری سازمانی
همگی مباحثی هستند که در ارتباط مستقیم با سیستم ارزیابی عملکرد کارکنان معنا مییابد
و باعث حفظ و پرورش نیروهای توانمند در سازمان میشوند. درنهایت مسائلی چون جذب،
بهکارگماری، حفظ و نگهداری کارکنان در هر سازمان باید بر اساس برنامهای جامع
صورت گیرد که این طرح را میتوان قدم اول در این رابطه لحاظ نمود. چنانکه در همین
طرح پیش بینی شده است، در دورههای یکساله گزارش وضعیت اجرای طرح از سوی کمیسیون
آموزش و تحقیقات مجلس و شورای انقلاب فرهنگی مورد بررسی و بازبینی قرار خواهند
گرفت. با اتخاذ این تدابیر میتوان اثربخشی این طرح را نیز مورد ارزیابی قرار داد.
از نظر بنده نقاط قوت این طرح را میتوان در مواردی از این قبیل دانست: ابهامزدایی
از مسیر پیشرفت شغلی معلمان، نظام پرداخت مبتنی بر عملکرد رقابتی، تاکید بیشتربر
شاخصهای حرفهای و تخصصی در ارزیابی عملکرد معلمان، نظاممند ساختن آموزشهای ضمن
خدمت، جلوگیری از اعمال نظرات شخصی افراد در رابطه با ارزیابی عملکرد معلمان،
درنظر گرفتن پیشبایدهای اجرای طرح (در متن پیشنهادی برای تصویب در شورایعالی
انقلاب فرهنگی پیشبینی شده است که در مدت 5 سال پیش بایستهای اجرای طرح مهیا
گردند) و شاید از همه مهمتر مدیریت اثربخش و نظاممند منابع انسانی باشد که در
سیستم آموزشی تاکنون مصداق درخوری نداشته است.
* کارشناس
ارشد برنامهریزی آموزشی
لینک مطلب : http://armandaily.ir/?News_Id=47844
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر